fbpx
 

Zašto je turbina bitna za rad vašeg vozila?

30. januar 2018.od Turbo Servis Božec0

Ljudi su oduvek u neprestanoj potrazi za nečim boljim, efikasnijim i jeftinijim. Iz tih razloga tehnološki napredak i pojava inovacija nikada neće stati. U automobilskoj industriji, na primer, kompanije su razvile brže modele, ali još uvek se trude da ih naprave još bržim. Ovo je dovelo do izuma koji danas nazivamo turbokompresorom ili turbinom, koji povećava brzinu vozila koristeći manje goriva. Drugim rečima, on daje automobilu potrebno ubrzanje.

Iako je na početku bio samo eksperiment, turbokompresor je danas postao deo neophodne opreme za motor automobila. Pored toga što daje veću brzinu automobilu, on takođe smanjuje potrošnju goriva, što znači da štedi i novac. Štaviše, turbokompresor podiže nivo kiseonika što omogućava trenutno povećanje dotoka goriva. Međutim, ne treba zanemariti još jednu veliku prednost turbokompresora, a to je njegova sposobnost da iznova upotrebljava izduvne gasove. Ovo znači da smanjuje zagađenje vazduha i minimizira gubitak energije.

Sa svim ovim prednostima, normalno je da se zapitamo zašto onda svi automobili ne poseduju turbokompresor. Postoji nekoliko razloga za to. Prvi razlog je taj što prve verzije turbokompresora nisu ispunila očekivanja kao što je velika ekonomičnost goriva i proizvođači su znali da preteraju u naglašavanju te relativne sitne mane. Drugi je problem pouzdanosti, jer, u suštini, turbokompresor čini dizajn motora još komplikovanijim, a logično je da što je motor složeniji postoji rizik od nastanka nekih problema i češćih servisa turbine.

Turbokompresori danas imaju široku primenu. Oni se ugrađuju u dizel motore, ali i u benzinske motore s unutrašnjim sagorevanjem, automobila, vozova, aviona i dr. Takođe se mogu primeniti i u motorima s spoljnim sagorevanjem.

Kako turbokompresor utiče na rad vašeg motora

Kao što možda već i znate, zajedničkim sagorevanjem vazduha i goriva proizvodi se energija koja pokreće motor. Logična je i činjenica da što je količina vazduha i goriva veća, motor će jače i brže raditi. Motori koji imaju veću zapreminu imaju i više prostora za vazduh i gorivo, pa tako i sposobnost da generišu veću snagu. Efikasnost rada motora se može poboljšati povećanjem dotoka količine vazduha. Za ovo postoje dve alternative; jedna je da povećamo veličinu motora, tako da se poveća zapremina motora a samim tim i količina vazduha koju može da primi, i druga alternativa – da guramo što više vazduha u motor nekim spoljnim sredstvom. To sredstvo, koje pokreću izduvni gasovi, naziva se turbokompresor. Dakle, smanjivanjem zapremine motora i ugradnjom turbokompresora postiže se isti efekat rada motora kao kod većih motora. Na taj način, manji motori sa turbokompresorom mogu imati istu, a često i veću snagu od mnogo većih motora koji ne poseduju turbokompresor.

Princip rada turbokompresora

Turbokompresor ili turbopunjač (engl. turbocharger) je centrifugalni kompresor, koji se nalazi na istom vratilu s turbinom, koju pokreću izduvni gasovi motora. Glavna svrha turbokompresora je povećanje snage motora i ugrađuje se u motore s predsabijanjem snage, jer im ugradnja dodatnih malih rotora omogućava ogromno povećanje snage bez većih zahvata na pojedinim delovima.

Da bi uopšte došlo do zapaljenja smeše goriva i vazduha u komori za sagorevanje motora, potreban je određeni odnos vazduha i goriva. Optimalni odnos naziva se stehiometrijski odnos i iznosi 14,7 :1. Dakle, za pravilno i potpuno sagorevanje jednog kilograma goriva potrebno je 14,7 kilograma vazduha. Jednostavnije rečeno, što više vazduha uđe u komoru za sagorevanje, potrebna je i veća količina goriva za pravilno sagorevanje. Većim obostranim udelima dolazi do snažnijih kontrolisanih eksplozija unutar cilindara, pa se tako oslobađa i veća snaga.

Turbokompresor se sastoji od rotora i kompresora postavljenih na zajedničkom vratilu. Rotor je smešten na izduvnoj grani motora i pokreću ga izduvni gasovi motora, okrećući istovremeno kompresor koji se nalazi na usisnoj grani motora. Kompresor uvlači i sabija usisani vazduh pod pritiskom većim od atmosferskog kako bi veća količina mogla stati u komoru za sagorevanje. Brzine okretanja rotora i kompresora mogu dostići i do 300 000 obrtaja u minutu, a pritisci predsabijanja i preko 2,5 bara. Zato turbo motori moraju imati efikasno rešeno podmazivanje čitavog sistema.

Međutim, pošto se vazduh sabijanjem zagreva i širi, potrebno ga je ohladiti kako bi mu se smanjila zapremina. Zato se iza kompresora u nizu ugrađuje interkuler (međuhladnjak) koji će vazduh ohladiti i smanjiti mu zapreminu kako bi što veća količina ušla u komoru za sagorevanje. U cilindru će dodatne količine vazduha i goriva prouzrokovati kontrolisane eksplozije i trenutno dobijanje ogromne snage motora.

Da li možda imate problem sa turbokompresorom i potreban vam je turbo servis? Tu smo za da rešimo svaki vaš problem.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *