fbpx
 

6 načina da proverite rad turbine bez odlaska u servis

Turbokompresori su izuzetno pouzdani uređaji i mogućnost da se oni pokvare sami od sebe ili usled fabričke greške je dokazano manja od 1%. U većini slučajeva, turbokompresor je veoma dugotrajna naprava koja je, uprkos svojoj unutrašnjoj komplikovanosti i neverovatnim brzinama na kojima radi, vrlo sposobna da ostvari dug radni vek. Ipak, kao što važi i za sam motor, to podrazumeva da se o njemu vodi računa i da se pravilno održava.

Međutim, motori sa turbinama su nešto zahtevniji za održavanje, jer imaju više delova koji se vremenom troše, pa ih zato i češće treba menjati. Ispravnost turbine možete najbrže proveriti ako skinete crevo usisnog dovoda i ako u tom crevu pronađete ulje ili gar, to je jasan znak da je promena turbine neophodna. Osim toga, postoji nekoliko drugih načina na koje vas vozilo može „obavestiti“ da je turbokompresoru potreban servis ili remont.

Obratiti pažnju kako auto „vuče“

Svaki vozač koji dobro poznaje svoj automobil lako može uočiti na usponima ili pri većim brzinama da njegov auto sporije ubrzava, da je „lenj“ pri gasu i sl. Ovaj problem se može rešiti smanjenjem inertnosti pokretnih delova odnosno umanjenjem njihove težine. Ovim se omogućava turbini i kompresoru vazduha da se brže zavrte i, samim tim, smanjuje se vreme između pritiska gasa i ubrzanja vozila.

Lampica upozorenja da proverite motor

Na najsavremenijim tipovima vozila, kompjuterska dijagnostika će uočiti kvarove i neregularnosti na turbokompresoru i upaliće se lampica koja vas upozorava da proverite motor. Naravno, ova lampica ne pokriva samo kvarove na turbini i moraćete da obavite detaljnije provere kako biste utvrdili koji je tačno problem sa motorom.

Osluškivanje rada motora

Turbokompresor koji ne radi kako treba će često stvarati jak, čudan zvuk kada je u gasu. Taj zvuk može podsećati na zubarsku bušilicu ili policijsku sirenu ako je oštećen kompresorski rotor. Ovaj zvuk se najčešće javlja prilikom dodavanja gasa, što je malo manji problem od zvuka struganja ili vibriranja.

Ukoliko čujete slične zvuke koji dopiru iz vašeg motornog prostora, definitivno je vreme da automobil odvezete u turbo servis kako biste ustanovili šta nije u redu sa turbinom. Pritom je neophodno proveriti nekoliko stvari; prvenstveno treba pogledati da li su svi spojevi pre i posle turbokompresora na svom mestu i da li su identični i funkcionalni, zatim ispravnost izduvnog sistema, i da li postoji „luft“ ili šetanje osovine turbokompresora u aksijalnom i u radijalnom smeru.

Gledanje u retrovizor da biste proverili da li se iza pojavljuje dim

Ukoliko tokom vožnje uočite da pojačan dim bele, plave ili crne boje izlazi iz auspuha vašeg vozila, to je najčešće znak da je došlo do oštećenja turbine. Obično je beli dim znak da je došlo do oštećenja karike na turbinskoj strani turbokompresora i da je ulje procurelo u izduvni sistem i tu se zapalilo. Sa druge strane, kad se ošteti karika na kompresorskoj strani i ulje počne da propušta ka motoru, javlja se plavi dim. Kada je oštećeno turbinsko ili kompresorsko kolo, uglavnom dolazi do smanjenja dovoda vazduha, ostaje više goriva i tada se pojavljuje se crni dim. Međutim, crni dim se može pojaviti i ako pukne neko crevo ili se ošteti dihtung, ali i kada se pokvari ventil rasterećenja turbine ili se zapuši filter vazduha.

Curenje ulja

U 95% slučajeva kvarove na turbokompresoru prouzrokuju sledeći faktori: nedostatak ulja, nekvalitetno ili prljavo ulje, ali i ulazak stranog tela. Curenje ulja može biti prouzrokovano određenim defektom motora, jer istrošenost karika, klipova i cilindara može dovesti do stvaranja pritiska u karteru motora gde se usporava ili prekida ciklus podmazivanja turbokompresora, i na taj način dolazi do izbijanja ulja.

Zaprljan motor

Ukoliko, kada podignete haubu vidite da je motor zaprljan, vrlo je moguće da treba proveriti i turbinu. Pritom, važno je zapamtiti da nikako ne smete pipati creva, koja mogu biti izuzetno vrela, već je najbolje vozilo odvesti u ovlašćeni i pouzdani servis. Između ostalog, ovde treba naglasiti i da pozicija turbine zavisi od konstrukcije i ona nije ista na svim automobilima, zato treba izbegavati komplikovane zahvate i sve prepustiti profesionalcima.

Preporuka je…

Ipak, ako zanemarimo ove osnovne stvari koje možete sami propratiti ili odraditi, uvek je preporučljivo proveriti turbinu u specijalizovanom turbo servisu, zbog defektaže i specijalnih instrumenata za kontrolu koje obični vozač ne poseduje. Dijagnostika kvarova na turbokompresoru, kao što smo videli, predstavlja izuzetno naporan i složen posao koji zahteva opsežnu kontrolu kako turbokompresora, tako i samog motora na vozilu, i zato je bilo koji složeniji zahvat na turbini najbolje prepustiti profesionalcima.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *