kako znati da turbina ne radi

KAKO ZNATI DA TURBINA NE RADI?

Turbokompresor koji je u kvaru ne predstavlja samo unutrašnji problem u radu motora, već može biti i posledica uticaja spolja. Turbokompresori su mašine dizajnirane tako da rade u veoma preciznim uslovima što ne ostavlja mnogo prostora za improvizaciju i nepravilnosti. Problemi sa uljem, strana tela, prevelika brzina, trošenje i habanje su samo neki od češćih uzroka kvarova na turbokompresoru, a pored toga postoji još bezbroj različitih stvari koje mogu da prouzrokuju da vaš turbokompresor prestane da radi kako treba. Međutim, ono što vi možete uraditi povodom toga je da uočite i prepoznate problem što ranije, čime možete uštedeti mnogo vremena, truda i novca.

Gubitak snage motora

Jedan od ključnih indikatora da nešto nije u redu sa turbinom je gubitak snage motora, odnosno opadanje performansi vozila. Svaki iskusniji vozač koji poznaje svoj automobil će vrlo brzo primetiti da vozilo ne ubrzava kao pre, ili ne uspeva da dostigne maksimalnu brzinu koju je do skoro mogao. Ovaj simptom ukazuje da su se desili neki od sledećih kvarova: zaglavljeni ventili rastećenja turbine, neispravan interkuler, loše stanje motora, prigušen dovod vazduha u turbinu, neispravan sistem za napajanje goriva itd. Kako bi se precizno ustanovio koji je, od svih ovih mogućnosti, pravi uzrok kvara na turbini, potrebno je odvesti automobil u turbo servis kako bi se uradila dijagnostika i otklonio prvobitni uzrok kvara.

Lag kod turbokompresora

Problem takozvanog turbo laga je verovatno najlakše uočiti pri vožnji i zato je jedan od kvarova koji najviše smeta vozačima. Ovaj kvar se manifestuje time što se ubrzanje vozila ne javlja istog trenutka kada se pritisne papučica za gas, već se javlja određeni vremenski period dok motor ne obezbedi dovoljnu količinu gasova i dok turbina ne počne sa radom.

Čuje se turbina

Ponekad je moguće i čuti da turbina ne radi. Pazite na pojavu čudnih zvukova na 1000–1500 obrtaja. Ovaj zvuk obično podseća na zvuk bušilice, ili policijske sirene, i uglavnom govori da je došlo do nekog od sledećih kvarova: debalans rotora turbine, oštećene lopatice, neispravna vazdušna instalacija, nedovoljno stegnuta izduvna odnosno usisna grana motora.

Dim iz auspuha

Ukoliko primetite da dim bilo koje boje izlazi iz auspuha to je očigledan znak da vaš automobil ima problem koji zahteva vašu pažnju i momentalnu reakciju. Ovaj simptom se manifestuje u obliku pojačanog dima crne, plave ili bele boje, a uglavnom se javlja posle oštećenja turbokompresora.

Pojačan dim crne boje u velikom broju slučajeva znači da motor sagoreva previše goriva, i jedan je od najlakših kvarova za otklanjanje, ali ovo nepotrebno sagorevanje viška goriva može vrlo negativno uticati na vaše finansije ukoliko se na vreme ne pristupi otklanjanju ovog problema.

Ako vaš automobil izbacuje plavi dim to je znak da dolazi do sagorevanja motornog ulja. Plavi dim je simptom kvarova koje je teže popraviti i u većini ovakvih slučajeva je potrebno pregledati i semeringe ventila, karike, cilindre, klipove itd. Ako se desi da primetite plavi dim, a niste u mogućnosti da odmah izvršite pregled i popravku, onda je potrebno da se što češće pregleda i dosipa ulje da ne bi došlo do njegovog nestanka i zaribavanja pokretnih delova motora. S obzirom da nepotpuno sagorevanje motornog ulja šteti okolini, ali i otežava paljenje i rad motora, mogu se javiti i neki drugi štetni efekti koji će sprečavati normalan rad motora.

Beli dim predstavlja jedan od komplikovanijih oblika kvarova i vrlo je teško prvo dijagnostifikovati, a onda i otkloniti glavni uzrok kvara. Ovaj problem se svodi na sagorevanje motornog ulja i uglavno je uzročnik defektna turbina. Najčešći uzrok za pojavu belog dima je začepljenje odvodne linije ulja iz turbokompresora u karter ili čak začepljenje ventila ozračavanja unutrašnjeg pritiska kartera.

Poverite remont turbine profesionalcima

Ukoliko na vašem automobilu primetite bilo koji od gorenavedenih znakova upozorenja, trebalo bi da uradite pregled i servis turbine u što kraćem vremenskom roku. Vaš turbokompresor se neće popraviti sam od sebe, a što duže odlažete rešavanje ovog problema, on će se postajati sve gori, a, samim tim, i dosta skuplji kada se odlučite za servis turbine. Veliki broj ljudi zanemaruje svoj automobil i nema odgovarajući odnos prema njemu, što kasnije vodi sve ozbiljnijim kvarovima, koji, osim toga što mnogo koštaju, nekad mogu da dovedu i do fatalnih ishoda.

Međutim, čak i ako uočite bilo koji simptom kvara na turbini, ali mu pristupite odgovorno i na vreme, nema nikakvih razloga za brigu. Turbo servis Božec ima ogromno znanje i iskustvo za servis turbine, tako da ne postoji nijedan kvar na turbini koji je nemoguće otkloniti.

 

Sviđa vam se tekst? Zapratite nas na Facebook-u i čitajte svake nedelje korisne tekstove i savete o održavanju vašeg automobila.

 

UPOZNAJTE SE SA NAŠIM USLUGAMA

turbo-servis-bozec-24

TURBO SERVIS

Kompletan turbo servis kod nas podrazumeva demontažu i montažu turbine uz remont, kao i kompletnu zamenu oštećenih delova, uz odgovarajuću mehaniku i obučene majstore.

turbo-servis-bozec-25

MAŠINSKA OBRADA MOTORA

Celokupna obrada motora koja uključuje obradu glave, bloka, klipnjača i radilice, vrši se na savremenim mašinama uz adekvatno obučene i iskusne majstore.

turbo-servis-bozec-27

POPRAVKA AUTOMOBILA

Kod nas možete dobiti uslugu kompletne dijagnostike svog automobila uz adekvatno i realno rešenje svih postojećih kvarova, po sistemu ključ u ruke.