fbpx
 

Kako znati da je turbina u kvaru i koji su najčešći problemi

1. februar 2018.od Turbo Servis Božec0

Svi znamo da je veoma bitno voziti automobil na redovne servise i uvek voditi računa o ispravnosti njegovih delova, a naročito turbokompresora. Ipak, bez obzira na vašu redovnost u održavanju vozila, ponekad se mogu pojaviti problemi na koje nikako ne možete da utičete. U ovom tekstu, podelićemo sa vama neka znanja o najčešćim problemima koji se javljaju na turbokompresorima, kako biste imali odgovore na pitanje kako znati da je turbina u kvaru.

Gubitak snage motora

Uzroci gubitka snage motora mogu biti različiti. Najčešće je slučaj da strano telo upadne u kompresorsku ili turbinsku stranu pri čemu ošteti turbokompresor. Isto tako je moguće da se zbog kvara na interkuleru usisni gasovi ne hlade dovoljno, ili se zapuši izduvni sistem turbokompresora što takođe dovodi do gubitka snage motora. Kvar ventila rasterećenja turbine, sistema za napajanje gorivom, pa čak i motorne kočnice mogu biti uzrok ovakvog problema sa turbinom i jasan pokazatelj da je turbina u kvaru.

Lag kod turbokompresora

Problem koji se najlakše primeti u vožnji i koji verovatno najviše smeta vozačima je pojava takozvanog turbo laga. Turbo lag predstavlja onaj kvar koji se manifestuje tako što se ubrzanje vozila ne javlja istog trenutka kada se pritisne gas, nego postoji izvestan vremenski period dok motor ne obezbedi dovoljnu količinu gasova i dok turbina ne počne sa radom.

Pojava dima

Dim bilo koje boje iz auspuha pokazuje da vaš automobil ima problem koji zahteva vašu pažnju. Ako primetite pojačan dim crne, plave ili bele boje, to je znak da je došlo do kvara na vašem automobilu, a uglavnom ovi znaci predstavljaju oštećenje turbokompresora. Crni dim u većini slučajeva znači da motor sagoreva previše goriva, i uglavnom predstavlja jedan od najlakših kvarova za otklanjanje, ali nepotrebno sagorevanje viška goriva može da utiče na vaš finansijski izdatak ako se blagovremeno ne pristupi otklanjanju ovog problema.

Ako automobil izbacuje plavi dim to je znak da dolazi do sagorevanja motornog ulja. Plavi dim svrstava se u teže kategorije popravke i u većini ovakvih slučajeva je potrebno pregledati turbo punjač, semeringe ventila, karike, cilindre, klipove itd. Kada dođe do uočavanja plavog dima, a niste u mogućnosti da izvršite pregled i popravku u kratkom roku onda je potrebno da se što češće pregleda i dosipa ulje da ne bi došlo do njegovog nestanka i zaribavanja pokretnih delova motora. S obzirom da nepotpuno sagorevanje motornog ulja šteti okolini, a i otežava paljenje i rad motora, moguće je da se pojave drugi štetni efekti koji utiču na normalan rad motora.

Beli dim je jedan od komplikovanijih oblika dijagnosticiranja i vrlo teško je otkloniti glavni uzrok kvara. Ovaj problem se svodi na sagorevanje motornog ulja i najčešći uzročnik je defektna turbina. Beli dim može da bude prouzrokovan začepljenjem odvodne linije ulja iz turbokompresora u karter ili čak začepljenje ventila ozračavanja unutrašnjeg pritiska kartera.

Glavni uzroci kvarova na turbokompresoru

Postoji nekoliko najčešćih uzroka koji dovode do gorenavedenih kvarova i neophodnog servisa turbine, a to mogu biti:

Ulje/podmazivanje

Da bi radio kako treba, turbokompresoru je potreban konstantan dotok čistog ulja, i da biste održavali turbinu u vrhunskom stanju, morate redovno menjati ulje i filtere ulja. Ovo sprečava nagomilavanje ugljenika i drugih zagađivača koji mogu prouzrokovati abrazivna oštećenja unutrašnjosti vašeg turbokompresora, što smanjuje njegovu efikasnost i nanosi nepopravljivu štetu tokom dužeg vremena. Turbina je deo motora koji je najosetljiviji na izostanak podmazivanja. Već nakon 3 do 5 sekundi rada bez podmazivanja javljaju se oštećenja. Potpuno sintetičko ulje proizvodi najmanju količinu ugljenika.

Strana tela

U nekim slučajevima, strana tela kao što su delići motora, čestice prašine, sitno kamenje ili lišće mogu prodreti u turbokompresor. To onda može prouzrokovati abraziju i oštećenja lopatica turbine, što će zatim uticati na smanjenje efikasnosti turbokompresora. Da biste sprečili da dođe do toga, morate biti sigurni da se vaš vazdušni filter sevrisira redovno i da proverite da vaša turbina nema nekih labavih spojeva ili ostataka stranih tela

Povećan pritisak

Povećan pritisak je jedan od glavnih uzroka problema sa turbinom i ispoljava se tako što se u vožnji izgubi gas. Naime, poznato je da turbokompresor radi tako što povećava pritisak vazduha u motoru. Ako postoje određena curenja, naprsline ili loši spojevi između kompresora i motora, turbokompresor će morati da radi mnogo jače da nego što treba da bi povećao ovaj pritisak. Ovo može značajno umanjiti efikasnost rada vaše turbine.

Remont turbine kao rešenje problema

Dakle, ako primetite bilo koji od ovih znakova upozorenja, trebalo bi da uradite pregled i servis turbine što je pre moguće. Vaš turbokompresor se neće popraviti sam od sebe, a što duže odlažete rešavanje ovog problema, on će se postajati sve gori, a samim tim, i dosta skuplji kada se kasno odlučite za servis turbine. Proverite cenu turbo servisa za vaš automobil, pre nego što zakažete remont turbine ili pregled.

Pored kompletnog turbo servisa koji radimo za sve modele automobila, svim svojim klijentima dajemo preporuku i za servis ostalih delova motora za koje primetimo da ne funkcionišu kako treba, kako biste znali šta je bio uzrok oštećenja turbokompresora. To je vrlo važan segment svakog servisa turbine, jer uz dijagnostiku kvarova ostalih delova motora i njihovu popravku, čuvate turbinu od budućih kvarova.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *