turbo servis common rail

SVE ŠTO TREBA DA ZNATE O COMMON RAIL MOTORIMA

Common rail je sistem direktnog ubrizgavanja goriva kod dizel motora. Prvi prototipi ovog sistema pojavili su se početkom devedesetih godina prošlog veka, a nastali su kao plod saradnje Magneti Marelija, Fiatovog istraživačkog centra i Elasisa. Nakon što je Fiat grupa osmislila i razvila ovaj sistem, projekat je kupila nemačka kompanija Robert Boš GmbH koja će ga kasnije usavršiti i pripremiti za masovnu proizvodnju. Iz današnje perspektive, prodaja ovog dizajna izgleda kao krupna greška Fiat grupe, pošto se ova nova tehnologija pokazala izuzetno profitabilnom. Ipak, Fiat nije imao mnogo izbora osim da proda Bosch-u licencu za ovaj sistem, jer je bio u vrlo lošem finansijskom stanju i nije imao dovoljno sredstava da samostalno završi ovaj projekat.

Tako se common rail sistem ubrizgavanja smatra izumom Bosch-ovih tehnologa, i danas predstavlja napredniji sistem ubrizgavanja dizel motora. Prvi put je uveden krajem 1997. godine u Alfa Romeu 156 JTD, prvom serijskom dizelašu s direktnim ubrizgavanjem goriva po sistemu common rail. Bio je to šok za mnoge, jer su se u najavama common raila pre toga godinama razmetali Daimler-Benz i BMW. Slična stvar se dogodila i krajem osamdesetih, kad je na autosalonu u Torinu 1988. godine Fiat predstavio prvi automobil sa direktnim ubrizgavanjem goriva u cilindre, Cromu 2.0i.dTD. Par godina kasnije, Audi će lansirati TDI (Turbo Direct Injection) motor, odnosno turbo dizel sa direktnim ubrizgavanjem.

Sistem common rail je nazvan po zajedničkom rezervoaru visokog pritiska koji snabdeva sve cilindre gorivom. Sa konvencionalnim sistemima dizel ubrizgavanja, pritisak goriva mora biti generisan pojedinačno za svako ubrizgavanje. Sa common rail sistemom, međutim, generisanje pritiska i ubrizgavanje su odvojeni, što znači da je gorivo stalno dostupno po neophodnom pritisku za ubrizgavanje.

Princip rada common rail sistema za ubrizgavanje

Common rail sistem ubrizgavanja sastoji se od: pumpe visokog pritiska, zajedničkog voda goriva u kome se stvara visok pritisak (1800 bara i više u zavisnosti od motora), injektora (brizgača) koji su elektronski kontrolisani, i instalacije koja spaja sve ove delove.

Ovaj sistem ubrizgavanja se karakteriše isporukom goriva pod konstantno visokim pritiskom nezavisno od broja obrtaja motora. Rezultat se može prepoznati u visokoj elastičnosti po momentu, smanjenoj potrošnji goriva i smanjenoj emisiji štetnih produkata sagorevanja. Gorivo pod visokim pritiskom ubrizgava se putem elektronske kontrole vremena i zakona ubrizgavanja, što omogućavaju elektronski regulisani brizgači.

Kod common rail sistema, proces potiskivanja goriva pumpe visokog pritiska je razdvojen od procesa ubrizgavanja goriva u prostor za sagorevanje. Gorivo se pod visokim pritiskom konstantno nagomilava u zajedničkoj magistralnoj cevi bez obzira na broj obrtaja i opterećenje motora. Tako nagomilano gorivo je spremno za ubrizgavanje u bilo kom trenutku i u bilo kom cilindru motora. Količinu ubrizgavanja određuje vozač pritiskom na papučicu gasa, a trenutak i pritisak ubrizgavanja izračunava elektronska upravljačka jedinica na osnovu primljenih signala od senzora i programiranih mapa podataka. Upravljačka jedinica upravlja i radom električnih brizgača, takozvanih injektora, i to preko elektromagnetnih ventila.

Pumpa visokog pritiska potiskuje gorivo u rezervoar, koji je, u stvari, jedna magistralna cev postavljena duž motora. Ova cev, po kojoj je ceo ovaj sistem dobio ime, naziva se common rail, što u prevodu sa engleskog jezika znači „zajednička magistrala“. Neophodna vrednost pritiska održava se pomoću regulatora pritiska, a davač pritiska daje elektronskoj upravljačkoj jedinici informaciju o vrednosti pritiska u magistralnom vodu. Magistralna cev je kratkim cevima, u kojima je takođe visok pritisak, povezana sa pojedinim brizgačima koji služe za ubrizgavanje goriva u radni prostor motora. Radom brizgača upravlja se od strane elektronske upravljačke jedinice, u koju se šalju signali iz više različitih senzora. Posle prijema signala, elektronska upravljačka jedinica ih obrađuje i formira izlazne signale na osnovu kojih se izvodi otvaranje brizgača i upravljanje radom pumpe visokog pritiska.

Automobili koji koriste common rail sistem za ubrizgavanje

Common rail sistem je pogodan za sve vrste automobila sa dizel motorima, počev od gradskih automobila, poput Fiat Pande, do limuzina kao što je, na primer, Audi A8. Glavni dobavljači modernih common rail sistema su Robert Bosch GmbH, Delfi, Denso i Simens VDO (koji je sada u vlasništvu kompanije Continental AG). Proizvođači automobila daju različite oznake common rail sistema kada ih ugrađuju u svoje modele vozila, pa tako imamo sledeće primere: BMW sa oznakom d, Volvo (D i D5), Mazda (MZR-CD, ranije DiTD), Mercedes Benz (CDI), Opel (CDTI), Pežo Sitroen (HDI), Reno-Nisan (dCi), Tojota (D-4D), Fiat, Alfa Romeo i Lanča (JTD), Folksvagen grupa (TDI), Ford (TDCi), Hjundai i Kia (CRDi), Honda (i-DTEC), Ševrolet (VCDi).

 

Sviđa vam se tekst? Zapratite nas na Facebook-u i čitajte svake nedelje korisne tekstove i savete o održavanju vašeg automobila.

 

UPOZNAJTE SE SA NAŠIM USLUGAMA

turbo-servis-bozec-24

TURBO SERVIS

Kompletan turbo servis kod nas podrazumeva demontažu i montažu turbine uz remont, kao i kompletnu zamenu oštećenih delova, uz odgovarajuću mehaniku i obučene majstore.

turbo-servis-bozec-25

MAŠINSKA OBRADA MOTORA

Celokupna obrada motora koja uključuje obradu glave, bloka, klipnjača i radilice, vrši se na savremenim mašinama uz adekvatno obučene i iskusne majstore.

turbo-servis-bozec-27

POPRAVKA AUTOMOBILA

Kod nas možete dobiti uslugu kompletne dijagnostike svog automobila uz adekvatno i realno rešenje svih postojećih kvarova, po sistemu ključ u ruke.